Európában több bajnoki széria is fut párhuzamosan, de azt hiszem bátran kijelenthetjük, hogy a legnagyobb nevek a Drift Masters bajnoki futamain indulnak el, mint például James Deane, Dmitriy Illyuk, Juha Rintanen és még hosszan sorolhatnám a legnagyobbak neveit…
A Drift Masters sorozat több ponton is kapcsolódik kis hazánkhoz. A Drifting.hu atyja, Béres Szabolcs közbenjárásának köszönhetőn a 2018-as bajnokság második fordulóját Magyarországon, a máriapócsi Rabócsiringen rendezték meg. A Rabócsiringen nem ez volt természetesen az első olyan verseny, ahol ilyen nagy nevek drifteltek a magyar közönség előtt.
A mára már fogalommá vált Trackwood Drift Festival rengeteg nemzet legügyesebb pilótáit csábítja Máriapócsra, hiszen ez a katlanszerű veszélyes, gyors és mégis tempós pálya sok-sok versenyző kedvence. A szuper körülményeknek és a jó rendezésnek köszönhetően évről-évre egyre több országból érkeznek nevezések erre a versenyre.
2013 és 2016 között a magyar versenyzők mellett például két másik ismert európai széria, a Drift Allstars és az Eastern European Drift Championship (EEDC) legjobbjai álltak rajthoz, hogy megszerezzék a Trackwood legjobbjának járó címet.
Az egyik nagyon tehetséges, fiatal pilóta, Zamecz Norbert 2019-ben lehetőséget kapott arra, hogy elinduljon a Drift Masters futamain. Norbit élményeiről és terveiről faggattam, ugyanis nem titok, hogy idén is nekivág ennek a fantasztikus sorozatnak…
Mesélj, milyen volt a tavalyi év a szériában?
Zamecz Norbert: Egyszerre éreztem magam fantasztikusan és csalódottan. Először is hihetetlen élmény volt részt venni ebben a sorozatban. Rengeteg segítőkész, remek embert ismertünk meg az utazások során, nagyon sok újat tanultunk az autókról és a sportágról is. Hiába nem sikerült úgy egyik verseny sem, ahogy szerettük volna, mégis jó szájízzel gondolunk vissza mindegyik futamra. Sajnos az év eleji kapkodásnak és pénzhiánynak köszönhetően az autó is az utolsó utáni pillanatban készült el, aminek köszönhetően mindig előjött valami váratlan hiba, amit a helyszínen kellett orvosolni, illetve én is edzés nélkül vágtam neki a szezonnak. Mondanom sem kell, így nekiindulni egy ilyen volumenű szériának nem szabad. Hozzá kell tennem, nem volt más választásunk. Jött egy ilyen lehetőség, kénytelenek voltunk megragadni, ki tudja, lehet, hogy több esélyt nem kaptunk volna. Vagy így, vagy úgy, de menni kellett. A körülményekhez képest az edzéseken sikerült jól helytállni és versenyről versenyre fejlődést mutatni, talán ennek is köszönhetjük, hogy 2020-ban ismét beválogattak, ráadásul már az első szűrés alkalmával.
Idén újra nekifutsz a megmérettetésnek. Mit változtattál fejben és mit az autón?
Zamecz Norbert: Az autó minden porcikáján átmegyünk még egyszer, kijavítjuk a versenyek alatt észrevett hibákat, fejlesztgetünk. Főképp a motoron lesz sok újítás. Tavaly került bele egy 2JZ-GTE, az alapvető alkatrészek ki voltak benne cserélve, tudott stabil 670 lóerőt. Viszont a többi versenyzőtársnál láttuk, hogy sokkal nagyobb tartományban tudják használni a motorjaikat, ami talán az összes autósport közül a driftnél a leglényegesebb. Úgyhogy idén erre megyünk rá, szeretnénk 1500-2000 fordulattal növelni a fordulatszám-tartományt, hiszem, hogy ez rengeteget fog nekem segíteni. Ezen kívül súlypontot módosítunk, növeljük a biztonságot, és még módosítunk pár dolgon, amivel megbízhatóbb marad a járgány. A legfontosabb pedig, hogy kb. 1 hónap múlva szeretnénk kész lenni teljesen az autóval, így maradna elég időnk edzeni, tesztelni is.
Mitől különleges és mitől ennyire nehéz a Drift Mastersben helyt állni?
Zamecz Norbert: Ez a sorozat arról híres, hogy csak olyan pilóták nevezhetnek, akik már nyertek bajnokságot az általuk minősített sorozatokban. A versenyzők létszáma korlátozva van 50 főre, így kénytelenek szelektálni a több, mint 100 regisztráló közül. Tehát 50 pilóta, akik a bajnokok közül is kitűnnek a teljesítményükkel. Néha felfoghatatlan, hogy felmennek az első edzőkörükre és olyan kört virítanak, amivel máshol kvalifikációt lehetne nyerni. Itt már nem az számít, hogy benne vagy-e az érintési zónában, hanem hány centire mész a zóna külső felfestési vonalától. Ugyan már, hát ki nem tud beleérni egy zónába?! Természetesen minden apró korrekcióért pontokat vonnak, csatában, pedig szintén a centik döntenek a követési távolságok között. Hihetetlen a színvonal! Nagyon boldogok vagyunk, hogy ismét részt vehetünk ilyen pilóták között egy bajnokságban, ugyanakkor itt a hatalmas nyomás is rajtunk, egy országot képviselünk, egy Európa bajnokságon, amit a tavalyi évben többen figyeltek, mint az amerikai Formula Driftet. Remélem idén is legalább annyian szurkolnak majd, mint tavaly. Nélkülük és a támogatóink nélkül nem sikerült volna végigvinni az évet.
Recept egy jó drift autóhoz…
Sáfrán István 2019-ben mutatkozott be, mint versenyző Tökölön. Nagyon nehéz mezőnyben indult, nem volt még rutinja, de végtelenül büszke arra, hogy mindig sikerült bejutni a legjobb 16 pilóta közé. István enyhén agresszív a pályán, de mindig megfontolt, csak annyit kockáztat, amennyire szükség van.
Nagy álma az, hogy eljusson egyszer a Formula Drift sorozatba és ott versenyezzen. Tudja jól, hogy ehhez nagyon sok versenykilométer kell, sok szerencse és ami szerinte a legfontosabb az az, hogy „a pilóta érezze az autót és ne féljen sohasem”. István imádja azt a közeget, azt a közösséget, ami egy verseny során körülötte van, úgy érzi ezt a hangulatot csak ez a sport, a drift tudja megadni számára.
Első versenyautója egy BMW E46 volt V8-as motorral, 300 lóerővel. Kezdő autónak ezt tökéletes választás, de mivel szeretne nagyobb, komolyabb nemzetközi versenyeken is elindulni, így úgy döntöttek, hogy egy erősebb autót építenek. A bajor márkától nem szakadtak el, egy BMW E92 M3 karosszéria lett az alap, ami természetesen üvegszálas elemekkel lett könnyítve és kapott egy ízléses szélesítést. Az autó építője Gergely Sanyi (GS Customs), aki minden finomságot beletett az autóba, amire szükség van. Jöjjön a recept egy szuper drift autóhoz.
Hozzávalók:
- WiseFab futómű, M3 fékekkel
- RMS által egyedileg készített motor 2JZ-GE blokk 86.50 mm-re fúrva
- ARP főtengely lefogató tőcsavarok
- Clevite77 csapágykészlet
- alapméretes 2JZ főtengely
- hátul púpos felújított patika olajteknő
- Eagle H profilú kovácsolt hajtókarok ARP 2000 csavarokkal
- CP pistons kovácsolt dugattyúk 9.5:1CR (síkolások miatt 9.75:1 CR az aktuális) egyedi dugattyúk kerámia tető bevonattal és erősített csapszeg fészkekkel
- gyári hengerfej-tömítés 2JZ Toyota
- ARP Custom Age CA625 + hengerfej tőcsavar szett
- GTE hengerfej teljesen felújítva
- Brian Crower 272 fokos 9.9 mm benyitású vezérmű tengely
- Turbosystems turbófeltöltő
- és ezt az egészet egy EcuMaster vezérli.
A recept adott, már csak egy kis pénzmag szükséges ahhoz, hogy Sáfrán Istvánhoz hasonló meseszép és nagyon erős autó volánja mögött driftelhess Te is kedves olvasó…